HET BUDWIGPAPJE

Het Budwigpapje – een anti kanker ontbijt? Of simpel weg een super gezond ontbijt?

De Stichting Nationaal fonds tegen Kanker schrijft: “Het Budwigpapje is werkzaam voor kankerpatiënten, maar ook onder andere bij hart- en vaatziekten. Het kan kanker niet genezen maar kan bij dagelijks gebruik wel ondersteuning geven.”

Maar wat is dat dan – dat Budwigpapje? En wie is Johanna Budwig?
Het is meer dan een eeuw terug dat Johanna Budwig (30 September 1908 – 19 May 2003) in Duitsland geboren werd. Op haar 12e verloor ze haar ouders op tragische wijze en groeide sindsdien op in een weeshuis. Zij is gepromoveerd in farmacologie en volbracht de opleiding in biochemie. Later volgde ze ook de opleiding tot Heilpraktiker. Door haar vechtlust werd zij een succesvolle wetenschapper van haar tijd. Zij was een van de eerste wetenschappers die onderzoek deed naar de vetstofwisseling in gezonde cellen en kankercellen en een van de eerste wetenschappers die het belang van de onverzadigde vetzuren onder de aandacht bracht.

Zij ontdekte dat onverzadigde vetzuren in het celmembraan verantwoordelijk zijn voor de celademhaling. Ook ontdekte zij dat vetzuren wateroplosbaar worden in combinatie met zwavelhoudende aminozuren (eiwitten). Op basis van deze inzichten ontwikkelde zij een revolutionair voedingsconcept dat volgens haar zorgde voor een optimale celstofwisseling/celademhaling en zodoende uitermate belangrijk was om degeneratie van cellen te voorkomen en zelfs cellen te regenereren.

Het unieke principe achter haar voedingsconcept.
Johanna Budwig pleit voor het naar haar genoemde “Budwigpapje” als basis bij elke maaltijd. Het is vetrijk en energierijk. Daarnaast pleit ze voor een voornamelijk lactovegetarische voeding waarbij vis af en toe is toegestaan. Ze gaat uit van biologische of biologisch dynamische producten. Voor haar zelf was het in ieder geval wel de manier om gezond oud te worden. Haar wetenschappelijk doel was om kankerpatiënten te genezen. Tot in de jaren 80 behandelde ze zelf nog kankerpatiënten.

Het Budwigpapje
Het Budwigpapje is gebaseerd op een mengsel van kwark en olie, dat met vezelrijke producten gecombineerd wordt. Kwark is rijk aan eiwitten en dus rijk aan zwavelhoudende aminozuren. In combinatie met de juiste vetten – de meervoudig onverzadigde vetzuren – zorgen deze aminozuren voor een optimale celstofwisseling. Johanna Budwig promootte met name de lijnzaadolie vanwege het feit dat deze niet alleen linolzuur bevat maar vooral rijk is aan alfa-linoleenzuur.

Kant-en-klaar te koop in de reform en natuurwinkel:
In natuurwinkels is een variant van het budwig ontbijt als kant-en-klaar product te koop. In dit product zijn de inzichten van Budwig gecombineerd met recent wetenschappelijk onderzoek. Het is de Lynolax ontbijt (Natufood). Deze bestaat uit lijnzaad, havervlokken, tarwekiemen, Kanne Fermentgraan, sojalecithine, oligo-fructose en appelpoeder.

Dit is dus vezelrijk en door toevoeging van het Fermentgraan en oligo-fructose extra bevorderlijk voor de darmflora. Zeker aan te bevelen bij spijsverteringsproblemen. Daarbij gebruik je de Lynolax olie (Natufood). Dit is een mengsel van lijnzaadolie en tarwekiemolie. Tarwekiemolie is rijk aan vitamine E en daarmee een goede antioxidant voor een langere houdbaarheid van de lijnzaadolie.

Recept:
Meng 3 tot 5 eetlepels Lynolax ontbijt met 1 tot 2 eetlepels Lynolax olie en 3 eetlepels biogarde, yoghurt of kwark. Eventueel naar smaak toevoegen: vers fruit of honing. Met water of karnemelk aanlengen tot de gewenste dikte.

Het is belangrijk om na dit ontbijt direct een groot glas water te drinken. De vezels en slijmstoffen (uit de lijnzaad) kunnen dan direct opzwellen waardoor de darmwerking gestimuleerd wordt. Je kunt ook je eigen versie samenstellen. Bijvoorbeeld een kom kwark met Lynolax olie en ongezoete muësli en vers fruit. Het is gemakkelijk zelf samen te stellen en klaar te maken, dus dit moet voor iedereen te doen zijn. Dit ontbijt kan voor jou het verschil maken.

Vervanging van zuivel of gluten?
Als je geen zuivel verdragen kunt, kun je sojamelk gebruiken. Soja is immers ook rijk aan zwavelhoudende aminozuren. Sommige mensen die geen zuivel van de koe kunnen verdragen kunnen wel producten van geit of schaap verdragen. Dus de gewone kwark vervangen door geitenyoghurt of schapenkwark is ook een optie. Let op de smaak valt niet altijd bij iedereen goed.

Als je geen gluten verdraagt, kun je een budwigpapje samenstellen op basis van glutenvrije gierstvlokken of boekweitvlokken of rijstvlokken – aangevuld met zaden en pitten zoals lijnzaad, sesamzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten.

Eet smakelijk en een gezonde groet,
Thorsten Meininger

Bron: www.detoxacademy.nl/budwigpapje-super-gezond-ontbijt/